
Provident Financial Romania si Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF), una dintre cele mai active ONG-uri pentru protectia consumatorilor din Romania, au anuntat astazi semnarea unui parteneriat menit sa imbunatateasca accesul la educatie financiara pentru cat mai multi romani.
In acelasi timp, cei doi parteneri se angajeaza sa-si uneasca eforturile pentru promovarea si aplicarea principiilor de creditare responsabila.
In acest context, avocatii AURSF au analizat documentatia contractuala si precontractuala utilizata de Provident in relatia cu clientii sai si au confirmat ca acestea sunt in acord cu reglementarile in vigoare. In acelasi timp, reprezentantii AURSF au facut cateva recomandari de clarificare si completare a unor articole din contract, care sa faciliteze si mai mult intelegerea acestora de catre un consumator cu cunostinte medii. Provident va transpune aproape integral aceste recomandari in toate documentele utilizate, incepand cu septembrie 2019, cand stocul actual de documente se va fi epuizat.
Mai mult, AURSF a contribuit activ la crearea si adaptarea continutului pentru doua documente care marcheaza inceputul parteneriatului dintre cele doua institutii:
„Nivelul educatiei financiare din Romania poate creste doar printr-un efort sustinut din partea mediului privat, al sectorului guvernamental si al celui asociativ, ultimul fiind acela care cunoaste cel mai bine problemele cu care se confrunta consumatorii. Avem nevoie de o cultura financiara sanatoasa, prin care consumatorii sunt incurajati sa caute si sa solicite informatii inainte de a intra in relatii contractuale financiare, sa inteleaga cat este de important sa nu faca alegeri gresite care le pot afecta in mod grav existenta” a declarat Alin Iacob, presedintele AURSF.
Mini-ghidul pentru creditare responsabila contine sfaturi utile si usor de inteles pentru toti cei care au sau intentioneaza sa ia un credit, impreuna cu explicarea celor mai importanti termeni financiari. Provident va distribui gratuit acest ghid tuturor celor peste 200.000 de clienti activi si il va pune la dispozitia tuturor solicitantilor de credit de acum inainte. De asemenea, AURSF il va populariza in randul membrilor sai si pe site-ul Asociatiei – www.aursf.ro.
“Educatia si dialogul joaca un rol esential in eforturile industriei de a imbunatati nivelul de incredere a romanilor in furnizorii de produse si servicii financiare. Suntem onorati de parteneriatul cu AURSF, o voce credibila si curajoasa, cu experienta demonstrata in domeniu. Impreuna, vrem sa facilitam accesul la resurse de educatie financiara pentru cat mai multi romani si era absolut firesc sa incepem cu clientii nostri”, a declarat Florin Balcan, director general Provident Financial Romania.
Brosura de educatie financiara este un document complex, care contine informatii relevante, sfaturi utile si exercitii practice pentru toti cei care vor sa detina controlul asupra finantelor proprii si sa ia decizii informate. Varianta tiparita a brosurii va fi disponibila pentru toti cei interesati in sediile Provident si AURSF si, in format digital, pe www.aursf.ro si pe www.sigurantafinanciara.ro, centrul online de resurse de educatie financiara si antreprenoriala sustinut de Provident din 2013. De asemenea, continutul brosurii va fi folosit in cursurile de Train the trainer cu reprezentanti ai unor ONG-uri din tara, prin care se urmareste crearea unei retele nationale de diseminare a cunostintelor de educatie financiara catre utilizatorii finali ai acestor ONG-uri.
Potrivit unui sondaj realizat de iVox in martie 2019, la comanda Provident, pe baza unui set de intrebari realizate impreuna cu reprezentantii AURSF, 17% dintre consumatorii romani de servicii financiare considera ca nu le-au fost explicati corespunzator termenii si conditiile contractului si 38% cred ca au primit un nivel rezonabil de informatii, dar ca este loc de mai bine. De asemenea, un sfert dintre ei declara ca au multa incredere in furnizorii de servicii financiare si aproape jumatate dintre respondenti cred ca increderea este la un nivel acceptabil si ca poate fi imbunatatita prin mai multa deschidere, claritate si transparenta din partea institutiilor financiare.
Potrivit sondajului realizat de Provident, unul din zece respondenti a inregistrat o reclamatie la adresa unui furnizor de servicii financiare in ultimele 12 luni, dar, pentru aproape 85% din cazuri, raspunsul nu a fost pe masura asteptarilor reclamantilor. Desi doua treimi dintre respondenti nu sunt la curent cu existenta entitatilor de solutionare alternativa a litigiilor, trei sferturi dintre ei confirma ca ar apela la serviciile unei astfel de entitati. In plus, aproape 80% dintre respondenti considera ca ar avea nevoie de ajutor in relatia cu furnizorii de produse financiare.
Intrebati despre responsabilitatea de a face educatie financiara, aproape sase din zece romani identifica institutiile financiare si organizatiile profesionale ale acestora ca responsabile pentru asta, jumatate dintre ei pun responsabilitatea pe seama sistemului de invatamant si urmeaza, in proportii aproape egale, Banca Nationala a Romaniei, ONG-urile pentru protectia consumatorilor si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
Sondajul a fost realizat pe un esantion de 1.726 de respondenti, reprezentativ populatiei adulte din mediul urban, cu acces la Internet. 54,5% dintre respondenti sunt de gen feminin si 86,4% locuiesc in mediul urban. 41,8% dintre respondenti au absolvit colegiul sau au studii universitare, 28,6% – liceu sau scoala profesionala si 25,1% – master. Ca structura a veniturilor, majoritatea se situeaza intre 2.000-3.000 de lei – 32,2%, urmata de cei care castiga sub 2.000 de lei – 27,% si, respectiv, peste 4.000 de lei – 15,7%.